Vprašljivi gluten

KAJ JE GLUTEN?

Gluten je mešanica beljakovin, ki je naravno prisotna v nekaterih živilih, kot so pšenica, rž, oves, ječmen, pira, tritikala, kamut. Prisoten je tudi v vseh izdelkih, ki so narejeni iz moke, prej omenjenih žit. Zaradi kemijskih lastnosti, daje gluten testu iz moke glutenskih žit voljnost in elastičnost. Posledično lahko testo lažje in lepše oblikujemo, z dodatkom kvasa pa tudi lepo vzhaja.

 

ALI JE GLUTEN ŠKODLJIV?

V zadnjem času se je s pomočjo interneta med ljudmi uveljavila misel o škodljivosti glutena. Ker je povpraševanje po brezglutenskih izdelkov naraslo, je posledično na trgovskih policah ponudba tovrstnih izdelkov večja.

Še vedno pa se mnogim poraja vprašanje ali je gluten res škodljiv?
Gluten je škodljiv le za ljudi s celiakijo, nekaterim posameznikom, ki imajo alergijo na pšenico in njej sorodna žita, ter majhnim odstotkom ljudem s preobčutljivostjo na gluten.
Za večina ljudi pa je gluten popolnoma neškodljiv in je umik glutenskih izdelkov iz prehrane povsem nesmiseln.

Beljakovine prisotne v glutenu imajo nizko hranilno vrednost, zato ga samega po sebi sicer ne uvrščamo med nujno zdravo prehrano, moramo pa se zavedati, da polnovredna žita, ki vsebujejo gluten, vsebujejo tudi ogromno število pomembnih vitaminov in mineralov kot so vitamini B kompleksa in železo, vsebujejo pa tudi ogromno vlaknin. Zaradi teh sestavin lahko glutenska žita povsem brez težav uvrstimo na seznam zdravju koristnih živil.
Še več! Raziskave so pokazale, da redno uživanje polnovrednih živil zmanjšujejo možnost za nastanek srčno-žilnih bolezni, sladkorne bolezni, preprečujejo pa tudi nekatere vrste rakavih obolenj.

 

POMEMBNA RAZNOLIKOST

Kot pri vseh koristnih živilih, tudi pri žitih velja načelo raznolikosti. Tradicionalna žita (glutenska žita) lahko v vsakodnevni prehrani kombiniramo z psevdo žiti (brezglutenska žita). Med slednje uvrščamo: ajdo, proso, kvinojo, amarant. Psevdo žita so od tradicionalnih žit bolj bogata z beljakovinami. Pomembno je, da na jedilnik uvrščamo čim bolj raznolika polnozrnata žita.

 

 

 

 

 

Vir: Nacionalni portal o hrani in prehrani

Komentarji

Originally posted 2017-03-20 10:00:34. Republished by Blog Post Promoter