Pomembni minerali

Naše telo je v principu zgrajeno iz vode in mineralov, zato je naše telo od mineralov dosti bolj odvisno kot od vitaminov, maščob, ogljikovih hidratov in beljakovin.
Minerali so torej izredno pomemben del našega življenja. Ker jih telo ne more proizvajati samo, jih moramo v telo vnašati z uravnoteženo prehrano ali pa prehranskimi dopolnili.

Najpomembnejši minerali v našem telesu so kalcij, magnezij, kalij, fosfor, cink, jod, vanadij, žveplo in železo. Pri pomanjkanju katerega koli od teh mineralov lahko nastanejo zdravstvene težave. Kljub raznovrstni in uravnoteženi prehrani pa vseeno lahko pride do pomanjkanja mineralov. Do tega lahko pride tudi zaradi neravnovesja mineralov v telesu. Lahko se zgodi, da imamo določenega minerala v telesu preveč, kar pa lahko privede do pomankanja nekega drugega minerala.
Do neravnovesja mineralov pa lahko privedejo tudi kajenje, alkohol, aditivi v prehrani, kontracepcijske tablete, antidepresivi, čaj in kava, odvajala ter tudi intenzivna športna dejavnost.

KALCIJ
V našem telesu je od vseh mineralov največ kalcija. Ta je nujno potreben za obnovo kosti in zob ter delovanje osnovnih življenjskih procesov kot so delovanje mišic, živcev in srca. Če ga v naše telo vnesemo premalo, ga telo samo črpa iz kosti, kar pa privede do zmanjšanja kostne gostote in tveganje za nastanek osteoporoze. Pomanjkanje kalcija se lahko pokaže tudi z nespečnostjo, trzajočimi mišicami, aritmijo, rahitisom in bolečinami.

MAGNEZIJ
Drugi prav tako zelo pomemben mineral je magnezij. Magnezij je mineral, ki v telesu uravnava raven kalcija. Prav pomanjkanje tega elementa privede do osteoporoze in okvare srčne zaklopke. Zaradi pomanjkanja tega minerala v zemlji, s prehrano ne dobimo zadostne količine magnezija, ki je ključnega pomena za zdrave kosti. pomanjkanje magnezija pa se ne kaže le na kosteh ampak tudi kot oslabelost, drhtenje, krči v mišicah, pomanjkanje apetita, aritmija, ter velika utrujenost. Največ magnezija najdemo v žitaricah, figah, semenih (sončnični, bučni), v otrobih in oreščkih. Ker pa je magnezija zaradi oropanosti zemlje v živilih vedno manj,ga je priporočljivo v telo vnašati tudi s prehranskimi dodatki.

KALIJ
Kalij je tretji najbolj razširjen element v telesu. Kalij je elektrolit, mineralna sol, ki proizvaja elektriko ko se raztopi v vodi. Kalij skupaj z natrijem in klorom vzdržuje razporeditev tekočine in pH, pospešuje prenašanje živčnih impulzov in krčenje mišic, uravnava srčni utrip in krvni tlak, ter pomaga pri pravilnem delovanju ledvic. Prav tako je pomemben pri sintezi beljakovin, presnovi ogljikovih hidratov in izločanju inzulina iz trebušne slinavke. Pomanjkanje kalija povzroča utrujenost in mišično oslabelost, hudo pomanjkanje pa lahko povzroča mišične krče, slabost, preobčutljivost, bruhanje, slabe reflekse, težave z zbranostjo, srčno aritmijo v skrajnem primeru pa tudi srčno odpoved. Zelo dober vir kalija so surova zelenjava, sadje (zlasti banane, citrusi, avokado in melone), pusto meso, ribe fižol, oreščki, sončnična semena.

FOSFOR
Fosfor je takoj za kalcijem drugi najpogostejši mineral v našem telesu. Večina fosforja imamo shranjenega v kosteh, kot pomemben sestavni del zgradbe kosti. Poleg tega fosfor prispeva k sproščanju energije pri presnovi, prispeva k ohranjanju zdravih kosti in zob, pomembno vlogo pa ima tudi pri delovanju celičnih membran.
Fosfor se za razliko od kalija v telesu zelo dobro absorbira, zato do pomanjkanja navadno ne pride, največkrat pa ga v telo vnesemo celo preveč. Predoziranje s fosforjem pa nelagodno vpliva na vsebnost kalcija, kar pa prav tako privede do izgube kostne gostote.

CINK
Cink je prisoten pri številnih encimih, med drugim tudi tistih, ki sodelujejo pri sintezi DNK molekul. Potreben je za normalen razvoj okušalnih brbončic, za učinkovito celjenje ran ter normalno rast in spolni razvoj otrok. Najdemo ga v živilih, ki vsebujejo veliko beljakovin. V telo pa ga lahko vnesemo tudi s prehranskimi dopolnili. Pomanjkanje cinka lahko povzroči kar nekaj težav, kot so hrapava koža, pomanjkanje apetita, počasna rast, bele lise na nohtih, oslabljen vonj in okus, pomanjkanje koncentracije, počasno celjenje ran in neplodnost pri moških.

ŽELEZO
Železo je komponent hemoglobina. Sodeluje pri prenosu tako kisika kot tudi ogljikovega dioksida po krvi. Prav tako je sestavni del encimov, ki sodelujejo v procesu celičnega dihanja.
Pomanjkanje železa se pokaže kot izčrpanost, utrujenost, pomanjkanje koncentracije, krhki nohti, kratka sapa, bled izgled, lahko pa pride tudi do omedlevice. Pri absorbaciji železa v telo ima velik pomen tudi vitamin C, saj le ta po nekaterih podatkih absorbacijo železa poveča za 6-krat.

SELEN
Selen je mikroelement, ki ga potrebujemo za normalno delovanje nekaterih encimov, sodeluje v metabolizmu ščitničnih hormonov, celice pa ščiti pred oksidativnim stresom. Prav tako selen vpliva na nastajanje semenčec, ohranja zdrave lase in nohte, pomaga pri delovanju imunskega sistema in ščitnice. Pomanjkanje tega minerala poveča možnost težav s srcem, bolezni ledvic, raka, lahko privede do izpadanja las in plešavosti, povzroča pa tudi neplodnost. Rizična skupina pri pomanjkanju selena so strogi vegani, ljudje z dietami, ki vsebujejo malo beljakovin, ter ljudje z enolično prehrano.

Velik pomen pri vnosu mineralov v telo je ravno njihova absorbacija. Ta poteka na dva načina in sicer aktivna absorbacija (preko z ioni nabitimi minerali) in pasivna absorbacija (minerali so vezani na molekule hrane). Aktivna absorbacijaje bolj učinkovita, izkoristek večine mineralov pa je nekje med 6% in 40%. Pri absorbaciji mineralov igra pomembno vlogo vir mineralov. Kot primer denimo vnos železa iz mesa je 2-3-krat večji, kot če ga dobimo iz rastlin, saj rastline vsebujejo snovi, ki zavirajo absorbacijo mineralov.

Nekatere dodatke mineralov lahko najdete na naslednji povezavi: http://mojapreventiva.si/index.php?route=product/category&path=63

Komentarji

Originally posted 2016-08-09 17:03:02. Republished by Blog Post Promoter